Initiatiefgroep
Moderne Paardentractie
Brandenborchweg 1 7251 MA Vorden
tel. 0575- 559280
info@stockpaard.nl

 
 

Drie categorieën… De apparatuur waarmee met paardentractie gewerkt wordt valt onder te verdelen in drie categorieën. Iedere groep heeft zijn eigen voor- en nadelen. We onderscheiden:
- groep 1: de oorspronkelijke, voor paarden gebouwde, machines
- groep 2: gangbare trekkerapparatuur die, door tussenkomst van een voorwagen, gebruikt kan worden
- groep 3: nieuwgebouwde machines voor paardentractie


Groep 1… Hieronder rekenen we de apparatuur zoals die in onze landen tot enige tijd na de oorlog gebouwd en gebruikt is. Ploegen, eggen, zaaimachines, pootmachines, maaimachines, vorkjesschudders, trommelschudders, mestverspreiders, weideslepen, landrollen, platte wagens, etc. Deze apparatuur is ten tijde van de opkomst van de trekker nogal eens omgebouwd voor trekkertractie en nu, in sommige gevallen, weer goed terug te brengen naar paardentractie. Het voordeel van deze apparatuur is dat er bij het ontwerp en de bouw volledig gerekend is op paardentractie. De nadelen zijn de hoge leeftijd, de vaak slechte staat waarin ze verkeren, het ontbreken van reserve onderdelen bij de landbouwsmid om de hoek en het feit dat de techniek er letterlijk stil heeft gestaan. Ontwikkelingen van de laatste zestig jaar zijn niet terug te vinden in deze apparatuur.


Groep 2… Hieronder rekenen we nieuwe of recent ontwikkelde apparatuur voor trekkertractie die met behulp van een voorwagen, of door een (kleine) aanpassing, goed achter het paard te gebruiken is. Afhankelijk van de grootte van de voorwagen en het aantal paarden er voor, zijn de mogelijkheden bijna onbeperkt. Wordt er tevens een hulpmotor gebruikt, dan kan bijna alle huidige trekkerapparatuur door paardentractie worden voortbewogen. In west Europa zijn we niet gewend aan grote spannen paarden. Daarom zoeken we het hier vooral in de apparatuur die, al dan niet aangedreven door een hulpmotor, met één tot vier paarden kan worden getrokken. In Amerika wordt door de Amish met veel grotere aantallen paarden, met grotere voorwagens en dus ook met veel grotere apparatuur achter de paarden gewerkt. Het voordeel van de apparatuur in deze groep is dat er gebruikt gemaakt wordt van recent ontwikkelde en zelfs de nieuwste technieken. Het tweede voordeel is dat ze in grote mate geproduceerd worden en dus –relatief– voordelig zijn. Ook kunnen storingen vaak snel en eenvoudig gerepareerd worden. De landbouwsmid om de hoek heeft de meeste onderdelen op voorraad of kan ze bestellen. Het nadeel is dat deze apparatuur nooit bedoeld is voor paardentractie. Daardoor is er bij het ontwerp en de bouw geen rekening gehouden met paarden, waardoor sommige delen bijvoorbeeld onnodig zwaar zijn uitgevoerd.


Groep 3… Deze groep bevat het neusje van de zalm voor gebruikers van paardentractie: nieuw ontwikkelde apparatuur voor direct achter het paard. Ploegen, eggen, maaimachines, harken, bosbouw apparatuur… Het grote voordeel van deze groep is dat er bij het ontwerp en de bouw volledig gerekend is op paardentractie. Net als bij de apparatuur in de eerste groep dus. Alleen is deze apparatuur vandaag de dag ontwikkeld, naar de inzichten en met de technische mogelijkheden van nu. Er is maar één nadeel en dat is de prijs. Omdat er nog zo weinig vraag naar is, wordt deze apparatuur slechts in hele kleine series en soms zelfs volledig als een op zichzelf staand project gebouwd. En dat is nou eenmaal duur.


Voorwagen… Alle voors en tegens tegen elkaar wegstrepend, zal in de praktijk vaak gewerkt gaan worden met trekkerapparatuur die, middels de al eerder genoemde voorwagen, achter het paard gebruikt wordt. Voorwagens zijn er in twee-, drie- en vierwieluitvoering, met en zonder aftakas en hefinrichting, grondaangedreven en met hulpmotor. We kunnen ze op deze plaats niet allemaal bespreken, maar via de website zijn sites van verschillende bouwers van voorwagens te bezoeken. Engelse, Duitse en Amerikaanse bouwers. Maar ook de mensen van de Initiatiefgroep Moderne Paardentractie hebben niet stil gezeten en ontwikkelden de eerste Nederlandse voorwagen, de Trick-track. Deze voorwagen combineert de nieuwste inzichten op het gebied van voorwagen technieken, maar oogt en is desondanks bijzonder eenvoudig.
(app-070111)